Małoinwazyjne metody leczenia bólu

Pacjenci cierpiący z powodu dolegliwości bólowych często nie zdają sobie sprawy z istnienia skutecznej i małoinwazyjnej alternatywy dla terapii farmakologicznej. Leki przeciwbólowe nie zawsze są skuteczne przy wszystkich rodzajach bólu, a przy tym ich długotrwałe przyjmowanie znacząco obciąża organizm. Metody farmakologiczne mogą nie przynieść spodziewanego efektu np. w przypadku bólu nowotworowego lub wywołanego zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa. Alternatywą jest niechirurgiczne leczenie zabiegowe. Wśród najczęściej stosowanych metod wymienić można blokady nerwów oraz termolezje.

Blokady nerwów

Jedną z metod leczenia bólu kręgosłupa jest stosowanie blokad. Mają one na celu zmniejszenie odczuwanych dolegliwości, przy minimalizacji ryzyka wystąpienia skutków ubocznych. Metoda polega na wstrzyknięciu preparatu składającego się z leku znieczulającego, sterydu oraz często witamin. Wywołują one zmniejszenie stanu zapalnego w okolicy korzeni nerwów, co niweluje dolegliwości bólowe i ułatwia wykonywanie codziennych czynności, na czele z poruszaniem. Całkowity efekt odczuwalny jest już trzy dni po wykonanym zabiegu.

Termolezja

Inną z nieoperacyjnych niskoinwazyjnych metod zabiegowych są termolezje. Polegają one na wyłączeniu nerwu powodującego ból za pomocą fal raiowych o określonej częstotliwości. Emitowane są one przy pomocy niewielkiej elektrody umieszczonej z wykorzystaniem igły. Dociera ona precyzyjnie do źródła bólu dokonując ablacji, podgrzania nerwu powodując jego wyłączenie. Skuteczność metody jest wysoka, a dodatkowo niesie ona za sobą stosunkowo niskie ryzyko wystąpienia powikłań

Rodzaje stosowanych blokad i termolezji (neuromodulacji falami radiowymi)

Przy pomocy blokad i termolezji można niwelować dolegliwości bólowe przewodzone przez różnego typu połączenia nerwowe. W Centrum Medycznym Alfamedica wykonywane są:

• blokada nerwu trójdzielnego,
  • blokada nerwu językowo-gardłowego,
  • blokada nerwu usznego wielkiego,
  • blokada potyliczna,
  • blokada nadtwardówkowa,
  • blokada międzyżebrowa,
  • termolezja nerwu trójdzielnego,
  • termolezja nerwu językowo-gardłowego,
  • termolezja nerwu usznego wielkiego,
  • termolezja potyliczna,
  • termolezja nadtwardówkowa,
  • termolezja międzyżebrowa,
  • termolezja zwoju nieparzystego,
  • termolezja zwoju skrzydłowo-podniebiennego.

Wskazania dla blokad kręgosłupa i termolezji

Wskazaniem dla tzw. iniekcji epiduralnej są wszelkiego rodzaju przepukliny, zwyrodnienia występujące w obrębie krążka międzykręgowego, stenozy i inne dolegliwości bólowe. Zabieg znajduje zastosowanie również w leczeniu rwy kulszowej. Blokada i termolezja wybierane są jako alternatywa dla niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które przyjmowane doustnie uszkadzają śluzówkę żołądka, obciążają serce, nerki oraz wątrobę. Selektywna, precyzyjna metoda walki z bólem, jaką są blokady i termolezje kręgosłupa pozwalają uniknąć skutków ubocznych, skutecznie eliminując ból.

Jak wygląda zabieg?

Kwalifikacja do zastosowania blokady lub termolezji przeprowadzana jest przez specjalistę neurochirurga. Czynności wykonuje się na stole zabiegowym pod kontrolą USG. Pozwala to lekarzowi na precyzyjną aplikację igły, która dociera bezpośrednio do źródła bólu. W czasie wykonywania zastrzyku, lub ablacji, pacjent w zależności od przypadku może zostać znieczulony miejscowo. Po zabiegu pacjent powinien odpocząć około pół godziny, a następnie może bezpiecznie wrócić do domu. Lekarz prowadzący przepisuje często preparaty witaminowe, które wspomagają proces regeneracji nerwów.

Zabieg nie wymaga specjalnych przygotowań. Jeżeli posiadamy obfite owłosienie w interesującej nas partii ciała, to zalecane jest jego zgolenie. Ważne jest, aby skrupulatnie poinformować lekarza o wszelkich dolegliwościach, alergiach i przyjmowanych lekach, które mogą mieć wpływ na proces leczenia. Na sam zabieg dobrze jest przyjść z osobą towarzyszącą, ponieważ niemożliwe jest prowadzenie pojazdów zmechanizowanych bezpośrednio po jego wykonanym.

Jak przebiega proces leczenia/operacji

Orientacyjny czas trwania zabiegu: 60 minut

Rodzaj znieczulenia: brak lub miejscowe

Znaczna, odczuwalna poprawa: po 3 dniach

Kosz zabiegu: od 3 000 zł blokady, od 4 000 zł termolezje

Efekty

Blokady i termolezje nerwów, to zabiegi mające na celu wyeliminowanie bólu promieniującego, który uniemożliwia nie tylko wykonywanie normalnych, codziennych czynności, ale często także poruszanie się. Proces leczenia i regeneracji wymaga przeprowadzenia rehabilitacji pozabiegowej, która wspomoże proces regeneracyjny i może uchronić przed nawrotem dolegliwości. Należy jednak pamiętać o nie przeciążaniu kręgosłupa.