Uszkodzenia kręgów / dysków / dyskopatie

Dyskopatie sa pierwszym z etapów choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Kręgi
oraz dyski są głównymi elementami, z których składa się kręgosłup. Krążki międzykręgowe, potocznie nazywane dyskami spełniają funkcję amortyzatora, natomiast wypuklenie jądra miażdżystego, powodujące ucisk korzeni rdzeniowych to dyskopatia.

Przyczyną dyskopatii oraz uszkodzeń w okolicy kręgów oraz krążków międzykręgowych często jest prowadzony przez nas tryb życia. Praca siedząca i zbyt mała aktywność fizyczna przyczyniają się do zaniku sprężystości i elastyczności w obrębie kręgosłupa.
Brak ruchu oraz nieprawidłowa dieta bogata w tłuszcze oraz węglowodany proste, a także posiłki typu fast food są główną przyczyną nadwagi i otyłości wśród społeczeństwa. Nadmierna masa ciała prowadzi do przeciążeń stawów, w tym również stawów kręgosłupa co jest bezpośrednią przyczyną rozwoju choroby zwyrodnieniowej.
Według badań naukowych duży wpływ na rozwój dyskopatii moga mieć także zaburzenia troficzne, predyspozycje genetyczne, osteoporoza oraz przebyte urazy.

Głównym objawem dyskopatii jest ból okolicy kręgosłupa, w której doszło
do uwypuklenia jądra miażdżystego, czyli tzw. przepukliny. Ból ten często promieniuje wzdłuż kończyny oraz nasila się podczas nadmiernej aktywności fizycznej.
Może być przyczyną parastezji, czyli drętwienia i mrowienia kończyn, które spowodwane są uciskiem na korzenie rdzeniowe.
Dyskopatie niejednokrotnie prowadzą do niedowładów pewnych grup mięśniowych, a także do wzmożonego napięcia mięśni przykręgosłupowych.

Dyskopatie często wynikają ze starzenia się organizmu, wraz z wiekiem postepują zmiany zwyrodnieniowe, a na to nie jestesmy w stanie zbyt wiele poradzić.
Zapobiegać możemy natomiast osteoporozie, która jest jednym z czynników występowania dyskopatii. Ważna jest pełnowartościowa dieta bogata w wapń oraz witaminę D3. Ważna
jest także aktywność fizyczna, która pomoże utrzymać nie tylko kości w nienagannej kondycji
ale również cały organizm. Poprawi wydolność, sprawność ruchową oraz pomoże utrzymać masę ciała na prawidłowym poziomie, dzięki czemu stawy nie bedą nadmiernie obciążone.
Przeciążenia powoduje także nieprawidłowa postawa ciała, dlatego warto dbać o nią
od najmłodszych lat.