Zwichnięcia, stłuczenia

Zwichnięcie stawu jest to uszkodzenie w wyniku którego dochodzi do utraty łączności powierzchni stawowych. Obserwujemy także naciągnięcie, naderwanie lub całkowite rozerwanie torebki stawowej oraz uszkodzenie więzadeł, łąkotek oraz chrząstki stawowej. Zwichnięcie można niejednokrotnie pomylić ze stłuczeniem- urazem o charakterze wewnętrznym, nienaruszającym ciągłości skóry.

Przyczyn zwichnięć oraz stłuczeń może być wiele, w dużej mierze zależy to od stawu, który ulega uszkodzeniu. W przypadku stawu skokowego do urazu często dochodzi w wyniku uprawiania sportu, biegu lub marszu na nierównym podłożu oraz noszeniu nieodpowiedniego obuwia sportowego. Winowajcą mogą być także kochane przez kobiety buty na wysokim obcasie. Stłuczenie najczęściej powstaje w wyniku uderzenia lub upadku, cechuje się uszkodzeniem tkanek wewnętrznych, ich zmiażdżeniem oraz naruszeniem nerwów i naczyń krwionośnych.
Do zwichnięcia ręki często dochodzi w następstwie upadku lub uderzenia. Mogą także wystąpić zwichnięcia porażenne, czyli pojawiające się z powodu zwiotczenia mięśni, które odpowiadają za stabilizację stawu.
Zwichnięcie może być takżę spowodowane toczącym się w jego obrębie stanem zapalnym
lub chorobą kości, np. zmianą nowotworową.
W wyniku niepoprawnego wykonywania czynności, zwłaszcza podczas aktywności fizycznej może dojść także do zwichnięcia stawów łokciowych, kolanowych, szyi czy ramienia.

Zwichnięcie polega na utracie kontaktu powierzchni stawowych. Bez względu
na lokalizację stawu zawsze zwichnięciu towarzyszy silny ból oraz obrzęk. Istotna jest wizyta
u lekarza, który nastawi staw i zaleci zabiegi lecznicze, które pomogą wrócić do pełnej sprawności.
Kolejnymi objawami zwichnięcia może być krwiak pojawiający się w miejscu urazu, opór podczas prób poruszania stawem, a także zniekształcenie oraz nienaturalne ułożenie kończyny.
Pomoc lekarska jest szczególnie ważna ze względu na możliwość wystąpienia powikłań. Zwichnięcie może doprowadzić do uszkodzenia ścięgien oraz więzadeł, upośledzać ruchomość
w stawie, a także powodować krwawe wylewy do torebek stawowych co w konsekwencji
może doporwadzić do zmian zwyrodnieniowych.
Objawy stłuczenia są praktycznie identyczne jak objawy zwichnięcia. Występuje silny ból, obrzęk, krwiak, a także upośledzone poruszanie.

Z racji tego, że zwichnięcie lub stłuczenie jest zwykle spowodowane urazem mechanicznym, nie ma możliwości zapobiegania im lekami lub suplementacją.
Dobroczynne działanie będzie miało noszenie odpowiedniego obuwia w trakcie aktywności fizycznej. Pomoże w zachowaniu prawidłowej stabilizacji stawu. Warto także na codzień zrezygnować z wysokich obcasów i zakładać je jedynie na wyjątkowe okazje.