Osteoporoza

Osteoporoza jest chorobą charakteryzującą się zmianami w strukturze kości, zmniejszeniem masy kostnej oraz ich zwiększoną łamliwością. Jest to uogólniona metaboliczna choroba szkieletu, która została uznana przez WHO za chorobę cywilizacyjną.

Przyczyn tej choroby jest wiele, zwykle występuje ona u osób w podeszłym wieku,
gdyż zanik masy kostnej jest ściśle związany z wiekiem. Pacjentami cierpiącymi z powodu osteoporozy pierwotnej są zwykle osoby po 70 roku życia, u których wraz z wiekiem wchłanianie wapnia w jelitach zostało zmniejszone.
Wyróżniamy także osteoporozę pomenopauzalną, która występuje u kobiet po okresie pokwitania. Spowodowana jest zaburzeniami hormonalnymi oraz zmniejszonym poziomem estrogenów.
Osteporoza może iść w parze także z innymi chorobami, między innymi może towarzyszyć cukrzycy, endometriozie oraz nadczynności tarczycy.
Powstawać może także w przebiegu celiakii oraz przewlekłych chorób wątroby,
w których występuje zastój żółci. U palaczy może współtowarzyszć przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc.

Zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę mają także pacjenci onkologiczni, cierpiący głównie z powodu białaczki czy chłoniaka.
Na zachorowanie na tą chorobę narażone są również osoby cierpiące na hemofilię oraz sarkoidozę.
Bezpośrednią przyczyną osteoporozy może być także terapia glikokortykosteroidami, stosowanie leków przeciwpadaczkowych, heparyny oraz doustnych antykoagulantów.

Zwykle początkowa faza choroby przebiega bezobjawowo, a symptomy pojawiają
się dopiero, gdy choroba jest już w fazie zaawansowanej. Zazwyczaj dopiero wtedy stawiane
jest rozpoznanie.
Niejednokrotnie pierwszym objawem choroby jest złamanie, które świadczy o tym,
że proces chorobowy jest bardzo zaawansowany.
Złamania te często spowodowane są bardzo niewielkim urazem lub nie mają konkretnej przyczyny. Mogą dotyczyć różnych kości, jednak najbardziej niebezpieczne są złamania kości biodrowych
oraz kręgów. Niepokojący jest także nagły, szybki spadek masy ciała oraz zaokrąglenie pleców.

Ryzyko zachorowania na osteoporozę zwiększa się wraz z wiekiem, a także istotny wpływ mają predyspozycje genetyczne. Jednak stosując odpowiednią dietę oraz uprawiając aktywność fizyczną można tej chorobie zapobiegać lub opóźnić jej wystąpienie.
Dieta stosowana w profilaktyce osteoporozy powinna być zdrowa, odpowiednio zbilansowana, bogata przede wszystkim w wapń, białko, które ma bezpośredni wpływ na gospodarkę wapniową oraz witaminę D3.
Dieta niskobiałkowa powoduje zmniejszenie wchłaniania wapnia, a także zmniejszenie masy kostnej.
Powodem zmian w strukturze kości może być także nadużywanie alkoholu, którego toksyczny wpływ utrudnia prawidłowe funkcjonowanie wątroby i powoduje niedobory witaminy D3.