Skręcenia

Skręcenie jest urazem, w wyniku którego zostaje uszkodzone więzadło oraz torebka stawowa ze względu na to, że zakres ruchu w stawie jest większy niż fizjologicznie, a siła towarzysząca zdarzeniu jest większa niż wytrzymałość więzadła i torebki stawowej. Skręceniu najczęściej ulega staw kolanowy lub skokowy.

Do skręcenia stawu dochodzi w wyniku urazu mechanicznego tj. uderzenia, upadku,
czy też wypadku komunikacyjnego.Przyczyną może być także spacer lub bieg po nierównym podłożu skutkujący nieprawidłowym postawieniem stopy.
Tego typu uszkodzeniom ulegają częściej osoby z nadwagą ze względu na nadmierne obciążenie stawu. Wpływ na skręcenia ma też słaba kondycja fizyczna, uprawianie aktywności fiycznej bez rozgrzewki, a także nieodpowiednio dobrane obuwie sportowe, które nie zapewnia odpowiedniej stabilizacji.
Do urazu może także łatwo dojść w trakcie noszenia butów na wysokim obcasie.
Na urazy stawów są także narażeni wyczynowi sportowcy podczas intensywnych i wyczerpujących treningów.

W zależności od stopnia kontuzji objawami skręcenia jest przede wszystkim ból, opuchlizna oraz znaczne ograniczenie ruchomości w stawie. Dolegliwości bólowe także zwiększają się podczas prób poruszania kończyną. W miejscu uszkodzonych więzadeł oraz torebki stawowej pojawia się krwawy wylew oraz obrzęk. Skręcony staw staje się cieplejszy.
Po wystąpieniu tych objawów należy udać się do lekarza, gdyż może się okazać, że niezbędne będzie ustabilizowanie stawu opatrunkiem gipsowym, a także zastrzyki przeciwzakrzepowe.
Zimne okłady przynoszą ulgę w bólu, ważny jest także odpoczynek i ograniczenie ruchów
w uszkodzonym stawie do minimum.

Niezwykle ważne jest prawidłowo dobrane obuwie, zwłaszcza dla osób intensywnie uprawiających sport. Zapewni prawidłową stabilizację stawu, a wkładki pomogą zapobiegać nadmiernym przeciążeniom. Istotne jest także stosowanie ochraniaczy na stawy oraz rozgrzewka. Na wszelkiego rodzaju spacery, marsze i biegi warto wybierać trasy o równym podłożu.