Bóle zwyrodnieniowe stawów

Bóle stawów kolanowych, biodrowych ale także stawów w obrębie ręki czy stopy pojawiają się zwykle w przypadku zmian zwyrodnieniowych. Stawy te są wyjątkowo narażone
na uszkodzenie i zwyrodnienie ze względu na obciążenia mechaniczne. Dla wielu pacjentów ból spowodowany zmianami zwyrodnieniowymi jest niestety przykrą codziennością.

Bóle kostno-stawowe najczęściej są następstwem zmian zwyrodnieniowych powstałych
w wyniku naturalnego starzenia się organizmu i tkanek, w tym tkanki chrzęstnej. Zmiany zwyrodnieniowe coraz częściej dotykają także młode osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną, mające wady postawy oraz nadwagę, która powoduje nadmierne obciążenie stawów. Choroba zwyrodnieniowa może być także następstwem aktywności sportowej wiążącej się z przeciążeniami stawów oraz możliwą kontuzją ale także predyspozycje genetyczne nie pozostają tu bez znaczenia. Choroba objawia się bólem, sztywnością stawów, a często także tworzeniem
się guzków zwyrodnieniowych zwłaszcza w przypadku zwyrodnienia stawów w obrębie ręki.

Pierwszym objawem świadczącym o chorobie zwyrodnieniowej jest ból w stawie podczas chodzenia, poruszania kończynami i wykonywania codziennych czynności.
W przypadku zmian zwyrodnieniowych stawu kolanowego często pojawia sie nieprzyjemne trzeszczenie, zaczerwienienie, a niejednorotnie obrzęk, świadczący o wysięku. Staw
ma ograniczoną ruchomość, co utrudnia codziennie funkcjonowanie i poruszanie się.

Podobnie jest w przypadku stawu biodrowego, ból pojawia się często podczas chodzenia, stania
czy nadmiernego wysiłku fizycznego. Pacjenci niejednokrotnie odczuwają sztywność w stawie, która ogranicza jego ruchomość.

Zmianom zwyrodnienienowym ręki towarzyszy ból i sztywność, utrudniające wykonywanie codziennych czynności. Po okresie nasilenia choroby w wyniku zmiany struktury stawu dochodzi do tworzenia się guzków zwyrodnieniowych.

Niestety zmianami zwyrodnieniowe postępują wraz z wiekiem i nie ma konkretnego lekarstwa umożliwiającego zatrzymanie tego procesu. Warto jednak wprowadzić do swojej diety produkty, które dzięki swoim dobroczynnym właściwościom ten proces opóźnią. Zalecane
jest spożywanie siemienia lnianego, które ma działanie przeciwzapalne, produktów bobatych
w witaminę B6 oraz kwasy omega 3. Przed bólem w obrębie stawu pomoże uchronić
nas aktywność fizyczna, mająca wpływ na prawidłową masę ciała, a co za tym idzie na obciążenie stawów. Zbawienina dla naszych stawów może okazać się również suplementacja witaminy D,
na której niedobory cierpi coraz większa część społeczeństwa.
Istotne jest także dbanie o prawidłową postawę ciała, która ma ścisły związek z obciążeniem stawów.